tisdag 2 januari 2018

Berget

Under vårt arbete med sopsortering tittade vi på filmen om Sopan. Hon lärde oss att kartong används till väggar. Detta ville vi undersöka närmare.

Vi samlades i två grupper för att höra barnens tankar om vad som händer med gipsskivor i vatten (analysförmåga och kommunikativ förmåga).
"Ingenting, för det är så hårt."
"Det har kommit in vatten i vårt hus. Det kanske är gipsskivor i väggen. Jag ska fråga min pappa."
"Det är ju lite som papper och då tror jag att det suger lite, lite."

Vi placerade gipsskivor i våra mätbara vattenbägare för att se vad som skulle hända. Barnen upptäckte att gipsskivor inte sög vatten lika fort som tex papper. De såg att gipsskivan blev mörkare och att kartongen lossnade från gipsskivan. De jämför med sina tidigare erfarenheter som de fått möjlighet att skaffa under hösten (informationshantering och metekognitiv förmåga) och då av olika materials uppsugningsförmåga (lärprocesser). Efter många diskussioner och erfarenhetsbyten (lärgrupper) enades de om att det vargipsskivan i köksväggen som kunde suga upp vatten och därav vattenskadan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar